یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

۱۲ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

نیرو های تحت فرمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در یازدهم شهریور سال 1360 یک همکاری کلاسیک و محدود  را جهت ضربه زدن به نیروهای دشمن مستقر در غرب بلندی های الله اکبر انجام دادند.

طی این عملیات بیش از 1800 تن از نیرو های دشمن کشته، زخمی و یا اسیر شدند و 30 دستگاه تانک و نفر بر زرهی آن ها منهدم شد.

 علاوه بر این نیروهای حمله ور توانستند تپه ی سیز در شمال غربی شهیتیه و دو روستا در کنار رودخانه ی کرخه را که در وسعت یک و نیم کیلومتر در اشغال دشمن بود را آزاد سازند.

۰ نظر ۲۱ تیر ۹۵ ، ۱۸:۱۳

حماسه ی مجاهدین عراقی در هورالهویزه

کار مجاهدین عراقی در جریان عملیات قدس پنج به آزادسازی بخشی از دریاچه ام النهاج عراق در منطقه هورالهویزه منهتی شد و سپس عملیات عاشورای چهار در وسعتی به میزان یکصد و ده کیلومتر مربع برای آزادسازی کامل این دریاچه با همان ترکیب نیروهای عمل کننده در عملیات پیشین به اجرا درآمد.

 نیروهای تیپ نه بدر ساعت دو بامداد سی ام فروردین ماه 1365 این حمله را آغاز کردند.

 پناهنده شدن دو تن از نیروهای ارتش عراق و ارایه ی اطلاعات مناسب پیرامون این مطقه در روند عملیات عاشورای چهار، موثر واقع شد.

 زمان حمله یک روز پیش از میلاد حضرت امام موسی کاظم ع بود و به همین مناسبت رمز عملیات یا موسی کاظم ع تعیین شد.

۰ نظر ۱۹ تیر ۹۵ ، ۱۷:۳۳

احیای دوباره تیپ ده سیدالشهداء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

مدتی بود که به تیپ ده سیدالشهداء که بعدها به لشکر تغییر یافت، مأموریتی واگذار نشده بود. این تیپ عنوان یگان خط شکن را داشت و حریف جدی لشکر گارد ریاست جمهوری عراق به حساب  می آمد با معرفی فرمانده جدید تیپ بحث عملیات عاشورای سه به فاصله ی یک روز پس از انجام عملیات عاشورای دو در منطقه عمومی فکه مطرح شد.

با توجه به اینکه آن محور حدود عملیات والفجر مقدماتی و رمضان بود قسمت هایی از میدان های مین قدیمی در آن منطقه باقی مانده و تعدادی نیز به واسطه ی رمل و طوفان و سیلاب در زیر خاک پنهان شده بودند؛ به همین دلیل کار عملیات در آن حدود سخت و خطرناک شد. اما راهکار اصلی این عملیات با همت نیروهای گردان تخریب این تیپ و به فرماندهی شهید حاج محمود نوریان باز شد؛ تا نیروهای عمل کننده ی سپاه در ساعت دو و نوزده دقیقه بامداد روز 25 مردادماه 1364 با رمز "یا سیدالشهداء" دست به حمله زده و با انهدام دو گردان از تیپ 108 لشکر 16 ارتش عراق در شمال فکه تعداد 635 تن از آنان را کشته و زخمی یا به اسارت بگیرند.

همچنین در این حمله ضربتیِ یک روزه، دو دستگاه تانگ و پل ارتباطی، یک پارک موتوری، نوزده انبار مهمات، یک دستگاه لودر و تعدادی از ادوات و تجهیزات مهندسی دشمن نابود شده و شماری سلاح سبک و نیمه سنگین به همراه چندین قبضه خمپاره انداز و وسایل مخابراتی و لجستیکی به غنیمت گرفته شد.

۰ نظر ۱۹ تیر ۹۵ ، ۱۷:۲۲

محدود ، آزادی تپه ی دوقلو

عملیات محدود عاشورای دو ساعت دو بامداد روز بیست و چهارم مرداد ماه 1364 با رمز یا مهدی عج در منطقه عمومی چنگوله واقع در جنوب شهر مرزی مهران توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران صورت پذیرفت نیروهای خودی در این حمله یک روزه که با هدف انهدام نیروهای عراقی مستقر  در منطقه آغاز شده بود ضمن رسیدن به این هدف و کشته و زخمی نمودن و اسارت پانصد و ده تن از نیروهای دشمن گردان یک و دو از تیپ یکصد و چهارده لشکر 35 عراق را منهدم ساختند

همچنین چندین دستگاه خودرو و مقادیری مهمات از دشمن نابود شد و علاوه بر به غنیمت گرفتن چند غبضه خمپاره انداز و مهمات از دشمن، شماری سلاح سبک و سنگین نیز به  دست رزمندگان اسلام افتاد و مهمتر از همه آنکه تپه دوقولو ، ارتفاع یکصدو چهل و پنج، از دست دشمن خارج شد.

منطقه چنگوله و همچنین فاصله آن تا شهر مهران در تصویر نشان داده شده است.

۰ نظر ۱۹ تیر ۹۵ ، ۱۷:۱۷

دفع ضرباتی که از پشت به جبهه ی خطوط خودی وارد می آمد

حضور ضد انقلاب در قالب افراد موسوم به  کوموله و دموکرات کردستان ایران، در دوران جنگ، پیوسته مکمل تهاجمات ارتش عراق به جبهه ها و شهرهای ایران بود. این افراد در قالب گروه های پراکنده بارها با خرابکاری خبرچینی برای دشمن، گستردگی محورهای نبرد رزمندگان ایران با دشمن و ... دست می زدند و خسارات فراوانی به مراکز دولتی جهاد سازندگی و حتی مناطق مسکونی کردنشین استان کردستان و آذربایجان غربی وارد می ساختند
حضور آنها حتی تا شهرهای شرقی استان کردستان یعنی بیجار، تکاب، شایین دژ، غروه، همدان و چندین شهر و منطقه ی دیگر پیش رفته و سبب بوجود آمدن وضع فوق العاده ای بر زندگی روزمره مردم و یگان های نظامی مستقر در آن مناطق شده بود
عملیات عاشورای یک در بیست و سوم مرداد 1364 با هدف سرکوبی چنین افرادی در منطقه تکاب و شایین دژ به اجرا درآمد و طی آن پنجاه تن از عوامل وابسته کشته و صدها نفر نیز زخمی شدند و علاوه بر اسارت عده ای از ایشان شماری سلاح سبک بدست رزمندگان سپاه پاسداران افتاد.


۰ نظر ۱۶ تیر ۹۵ ، ۰۲:۴۵

تو عملیات میمک سر راهمان یک سری ارتفاعات بود.باید از آنها می گذشتیم و آن طرف، توی دشت خاکریز می زدیم. این کار کمترین نتیجه اش چند برابر شدن کارآیی سایت موشکی ما بود. از آنجا جواب حمله های موشکی دشمن به شهرهامان را خیلی بهتر میتوانستیم بدهیم.
سه تا تیپ از لشکر پنج نصر مأمور این کار شدند؛ تیپ ما که تیپ امام صادق ع بود، تیپ امام موسی کاظم ع و تیپی که عبدالحسین برونسی فرمانده اش بود؛ تیپ جوادالائمه ع .

۰ نظر ۱۰ تیر ۹۵ ، ۱۷:۰۲

عملیات عاشورا
میمک؛ آزادی یکی از بلندترین کوه های جبهه ی میانی جنگ

با تهاجم سراسری ارتش صدام به مناطق غرب و جنوب غربی ایران، منطقه عشایر نشین میمک نیز به اشغال نیروهای عراقی درآمد .
تا نوزدهم دی ماه ۱۳۵۹ که نیروهای سپاه و ارتش به همراه عشایر غیور منطقه تلاش خود را برای آزادسازی میمک طی عملیاتی بنام ذوالفقار به انجام رساندند؛ که البته تنها بخشی از منطقه آزاد شد در این یورش شهیدان هوانیوز علی کشوری و محمد شیرودی نقش عمده ای در فتح و دفع پاتک دو هفته ای دشمن ایفا کردند تا اینکه سرانجام عملیات عاشورا در این منطقه به اجرا درآمد.

۰ نظر ۱۰ تیر ۹۵ ، ۱۶:۵۷

عملیات توکل

پایان عملیات گسترده تا زمان عزل بنی صدر از فرمانده ی کل قوا

دو ماه پیش از عملیات توکل در منطقه عمومی آبادان، عملیات دیگری در همین منطقه به شکست انجامیده بود فرماندهان ستاد اروند و ستاد مشترک ارتش بر آن شدند تا برای شکست محاصره چهار ماهه آبادان و باز پس گیری منطقه شرق رود کارون و پس راندن دشمن تا مرز بین المللی شلمچه و رود خین عملیات توکل را طرح ریزی کنند و با بهره گیری از یگان های پیاده و زرهی ارتش از سه محور جاده ماهشهر-آبادان، آبادان-خرمشهر و غرب کارون ان را به اجرا درآورد.

 سرانجام در بیستم دی ماه سال 1359 عملیات توکل توسط یگانهایی از ارتش شماری از نیروهای سپاه و ستاد جنگ های نامنظم آغاز شد. قوای زرهی از دو محور و نیروهای پیاده از محور سوم وارد عمل شدند در سه راهی آبادان و کوی ذوالفقاریه که نیروهای پیاده تک کرده بودند خط نیروهای عراقی در هم شکست و شماری از آنها اسیر شدند. اما به سبب عدم پیشروی در دو محور دیگر این نیروها نتوانستند موقعیت خود را تثبیت کنند و به ناچار دست به عقب نشینی زدند. به این ترتیب عملیات توکل که در مرحله نخست موفقیت چندانی در پی نداشت در مراحل بعدی نیز با توقف حمله روبرو گردید و ناکامی مرحله نخست سبب شد تا انجام اینگونه عملیات‏های گسترده تا زمان عزل بنی صدر از مقام فرماندهی کل قوای مسلح منتفی شود.

این مطلب بصورت صوتی:

۰ نظر ۰۸ تیر ۹۵ ، ۲۲:۰۰

عملیات فتح 6
هجوم به مراکز و تاسیسات نظامی دشمن و دیانا در کردستان عراق


در روز 27 خرداد ماه 1366 زمانی که جنگ در جبهه های جنوب دچار سکون . عدم تهاجم جدی و گسترده از سوی طرفین نبرد به مواضع یکدیگر شده بود از سوی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک عملیات محدود و نامنظم در محور شمالی جنگ ترتیب داده شد. نیروهای تحت امر قرارگاه برون مرزی رمضان با کمک معارضان کرد عراق هجوم را آغاز کردند. این عملیات با هدف انهدام مراکز و تاسیسات نظامی دشمن در منطقه عمومی شمال استان اربیل عراق در شب هنگام و با رمز "یا زهرا سلام ا... علیها" آغاز شد.

۰ نظر ۰۸ تیر ۹۵ ، ۲۱:۵۵

بسم الله الرحمن الرحیم

به حول و قوه ی الهی ان شاالله در نظر داریم تا به دفاع مقدس بپردازیم و مطالبی را دایره المعارف وار! گردآوری کرده و مجموعه ای را با ذوق و سلیقه ی خودمان نشر دهیم ان شاالله.

از فایل های صوتی منتشر شده ی سایت آوینی استفاده شده و تایپ شده ی این فایل را قرار خواهیم داد، اما تنها به این کفایت نکرده و از خاطره ها، صحبت های اشخاص مهم جنگ، اتفاقات نادر (پیرو جمله ای که گفته می شد جبهه خود دانشگاه است)، کار های گرافیکی در کنار هم بهره ببریم.

شاید کار تازه ای نباشد اما این شکل رو کمتر جایی دیدم اکثرا فقط توضیح عملیات داده شده امام اگر شرایط یکسری مشخصه ها، یکسری توضیح ها داده شود این باعث خواهد شد در ذهن خواننده ماندگاری بیشتری داشته باشد؛ کما اینکه رهبری در بیانات اخیر در دانشگاه امام حسین (ع) گفت[نقل به مضمون]: دفاع مقدس را تابلو در نظر بگیریم هر چه نزدیکتر و دقیق تر شویم روی این تابلو ظرافت ها و زیبایی های آن بیشتر به چشم می آید.

ان شاالله در این راه از نظرات سروران گرامی استفاده و بهره خواهیم جست.

۰ نظر ۰۶ تیر ۹۵ ، ۱۶:۳۵