یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

عملیات قادر

 نخستین عملیات مستقل ارتش پس از عملیات بدر

 

عملیات بدر آخرین شیوه ای بود که سپاه پاسداران و ستاد مشترک ارتش به طور مشترک در آن عمل کردند، البته در تدبیر تازه ی فرماندهان جنگ، هر یک از این دو سازمان در مراحل مختلف به یاری یکدیگر می پرداختند؛ به گونه ای که سپاه از توپخانه و هوانیروز ارتش کمک می گرفت و ارتش نیز از یگان های مانوری سپاه بهره می جست.

عملیات قادر در 24 تیر 1364 نخستین عملیات مستقل ارتش پس از عملیات بدر بود و سرهنگ علی صیاد شیرازی فرماندهی آن را بر عهده داشت. در این عملیات یگان هایی از سپاه و ارتش حضور داشتند.

۰ نظر ۲۲ مرداد ۹۵ ، ۱۷:۱۱

هفتمین شماره نشریه «مرآت» منتشر شد.
این شماره با رنگ و بویی رضوی و مزین به یاد و نام شهید «رجب محمد زاده» تقدیم خوانندگان گرامی گردید.


این شماره تقدیم شده به «رجب محمد زاده» …
از دانشمند هزاره ی دوم ابوعلی سینا سخن گفته شده …
مطلب کشف اسرار را از دست ندید مطالعه کنید…
دانلود یا مشاهده شماره هفت نشریه «مرآت» اندازه A3
لینک دانلود مطلب صفحه اول نسخه موبایل
لینک دانلود مطلب «کشف اسرار» نسخه موبایل
لینک دانلود مطلب «شرح حدیث» نسخه موبایل

لینک سایت نشریه مرآت

۰ نظر ۲۰ مرداد ۹۵ ، ۱۸:۲۹

عملیات خیبر

نخستین عملیات آبی خاکی

 

پس از عملیات رمضان دو منطقه ی رملی فکه و منطقه ی آب گرفته ی حور برای نبرد با ماشین جنگی عراق مد نظر قرار گرفت به همین روی عملیات والفجر مقدماتی در فکّه و خیبر در حور  طرح ریزی و به اجرا در آمد .

طی دوره ی تعقیب متجاوز که از  تیرماه 1361  آغاز شده بود یکی از تدابیر مهم، بدست گرفتن ابتکار عمل بود و بر همین اساس فرماندهان ایرانی در تلاش برای شناسایی نقاط ضعف دشمن بر آمدند. یکی از نتایج این تلاش شناسایی منطقه ی هور الهویزه و انتخاب این آبگرفتگی  گسترده برای ضربه زدن به قوای دشمن بود. برای همین منظور قرارگاه نوح (ع) سپاه پاسداران برای انجام نخستین عملیات بزرگ آبی خاکی ایران تشکیل شد.

عملیات خیبر با 220 گردان سپاه و 63 گردان از ارتش با سازماندهی قرارگاه های نجف و کربلا و پشتیبانی قرارگاه نوح (ع) ساعت 21:30 دقیقه ی روز 3 اسفند  1362 و با رمز یا رسول الله (ص) آغاز شد.

 این عملیات اساس طراحی عملیات گسترده ی بدر ، و الفجر 8 و کربلای 5 شد. حور منطقه ای در مجاورت با دریاست که در برخی نقاط سطح آن دو الی سه متر بالاتر از سطح دریا می باشد اینگونه مناطق در مسیر رودخانه های دائم و فصلی به وجود می آید .

۱ نظر ۲۰ مرداد ۹۵ ، ۱۸:۲۷

عملیات ثامن الائمه (ع)

شکست حصر آبادان به فرمان امام خمینی (ره)

 

در نخستین ماه های سال 1360 شهید یوسف کلاه دوز قائم مقام وقت فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طرح شکست حصر آبادان را به شورای عالی دفاع ارائه داد. پس از تصویب طرح و هماهنگی با نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و نیرو های تحت امر سپاه پاسداران چگونگی عملیات و نحوه انسجام و ادغام نیرو ها ، همچنین نام حمله، روز و ساعت آن مشخص شد.

موقعیت جغرافیایی زمین و طرز گسترش و آرایش یگان های ارتش عراق در منطقه ی جنوب به گونه ای بود که یک حمله ی غافل گیرانه و محاصره ی برق آسا می توانست ضربه ی کمرشکنی به دشمن وارد سازد. فراتر از همه ی انگیزه هایی که برای عمل در شرق رودخانه ی کارون و پاکسازی دشمن در آن نقطه به لحاظ سیاسی و نظامی وجود داشت، نظر صریح فرمانده ی کل قوا حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه حضر آبادان بایستی شکسته شود، بود.

۰ نظر ۱۹ مرداد ۹۵ ، ۱۷:۵۸

« یا حق »

شماره ششم نشریه مرآت منتشر شد.
لینک دانلود و مشاهده ی این نشریه قرار داده شده است

لینک دریافت در اندازه A3 (مناسب جهت پرینت)

لینک دریافت در اندازه A4

مشاهده ی نسخه موبایل مطلب اصلی (شهید بابایی)

۱ نظر ۱۹ مرداد ۹۵ ، ۱۷:۲۹