یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

۲۹ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

عملیات مرصاد

شکست آخرین و پیچیده ترین ترفند دشمن و منافقین ضد انقلاب

رژیم عراق با بکارگیری گسترده ی سلاح های شیمیایی در جبهه های جنگ و موشک باران شهرها توانست شرایط جنگ را به نفع خود تغییر دهد. این در حالی بود که کارشناسان نظامی-سیاسی ایران سرگرم بررسی و پذیرش قطعنامه ی 598 شوای امنیت سازمان ملل متحد بودند و سرانجام این قطعنامه در تاریخ 27تیرماه1367 مورد موافقت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

۰ نظر ۱۸ آذر ۹۵ ، ۱۸:۴۹

عملیات والفجر ده

فتح شهر حلبچه کردستان عراق

تمرکز و هوشیاری دشمن در منطقه عملیاتی بیت المقدس دو و مشکلات طبیعی از جمله طغیان رودخانه ها باعث شد، که طراحان جنگ ادامه کار در آن محور را رها کرده و به عملیاتی دیگر در منطقه حلبچه و سد دربندی خان بیاندیشند. در میان رزمندگان اسلام این گونه شایع شده بود که والفجر ده می تواند آخرین تلاش برای میل به پیروزی باشد و پس از انجام آن جنگ به پایان خواهد رسید.

۰ نظر ۱۸ آذر ۹۵ ، ۱۸:۴۷

عملیات والفجر نه

حمله به دشمن از محور شمال و همزمان با عملیات والفجر هشت، فاو، از محور جنوب

استراتژی تعقیب دشمن در جبهه شمالی با سلسله عملیاتی در این مناطق آغاز شد و نیروهای ایرانی توانستند به پیروزی های مهمی در منطقه چوارتا دست پیدا کنند. چند روز پس از پایان عملیات و تحویل خط به نیروهای پدافندی در حالیکه مناطق فتح شده هنوز بطور کامل تثبیت نشده بود، نیروهای عراقی در حملاتی توانستند کلیه ی  نقاط تصرف شده را باز پس گیرند. عراق که در این پاتک ها بدنبال کسب موفقیت جدید و تا حدودی بازسازی روحی نیروهای شکست خورده اش در فاو بود، با توان بیشتری در منطقه ظاهر شد.

۰ نظر ۱۸ آذر ۹۵ ، ۱۸:۴۵

عملیات والفجر هشت

فاو، اوج حماسه ی قوای اسلام

با فتح خرمشهر دشمن در صحنه ی رویارویی با رزمندگان اسلام به لاک دفاعی فرو رفت پیروزی هایی که پس از آن بدست آمد، برتری قدرت ایران را در جبهه های جنوب آشکار کرد. این روند تا سال 1364 یعنی شروع حمله ی ایران به شبهه جزیره ی فاو ادامه داشت.

عملیات در اروند پس از بررسی های لازم و استفاده از تجربیات و بکارگیری تدابیر مهم نظامی و اطلاعاتی انجام شد. این تدابیر در سه بخش مهم یعنی آموزش، شناسایی و تدارکات متمرکز می شد. آموزش نیروهای ایرانی در یگان های مختلف با روحیه های بالا ادامه پیدا کرد و تعدادی از گردان ها آموزش های تخصصی و ویژه دیدند؛ به موازات آن شناسایی منطقه و بررسی همه ی عوامل دخیل در عملیات انجام پذیرفت. اینکار با حساسیت و وسواس از سوی فرماندهان دنبال می شد سعی بر آن بود که دشمن به هیچ وجه متوجه حرکات در منطقه نشود، چرا که این قطعه از جبهه برای عراق اهمیت ویژه داشت.

۰ نظر ۱۸ آذر ۹۵ ، ۱۸:۴۴

عملیات والفجر شش

تهدید جاده ی بغداد-العماره

نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساعات باقی مانده تا عملیات بزرگ خیبر و برای انهدام بخشی از توان جنگی قوای دشمن عملیات والفجر شش را در جنوب دهلران طرح ریزی کردندT تا این طرح در منطقه مرزی چزابه و چیلات به اجرا درآید.

۰ نظر ۱۸ آذر ۹۵ ، ۱۸:۴۳

عملیات فتح المبین

دور زدن ناباورانه ی خط دشمن

هفده ماه  از انجام عملیات ناکام توکل در منطقه ی پل نادری و شرق رودخانه ی وحشی کرخه می گذشت و دشمن همچنان در منطقه ی گسترده ی فکه، شوش، عین خوش ، چِنامه و مناطق دیگری از جبهه ی جنوب به سر می برد، تا آنکه سرانجام عملیات فتح المبین در چهار مرحله برای آزاد سازی بخش وسیعی از خاک میهن و خارج ساختن شهرهای دزفول ، اندیمشک و جاده ی اندیمشک–اهواز از برد توپخانه و سایت موشکی سنگین و پرکار عراق طرح ریزی شد.

در عملیات طریق القدس زمینه ی مناسبی برای این کار بزرگ و سرنوشت ساز فراهم شده بود.

۰ نظر ۱۸ آذر ۹۵ ، ۱۸:۴۲

عملیات رمضان

ورود به خاک عراق

صدام پس از اشغال خرمشهر و به بهانه ی حمله ی سراسر اسرائیل به جنوب لبنان قصد داشت جنگ را خاتمه داده و امتیاز خرمشهر را برای خود نگه دارد. از سوی دیگر فرماندهان ایرانی با اطلاع از این قصد بر آن شدند تا با فتح منطقه ای از خاک عراق و گرفتن امتیاز ارزی پایان عادلانه ای به جنگ بدهند. به این ترتیب عملیات رمضان در چهار محور و پنج مرحله از سوی فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی گردید.

تا با عبور از خط مرز بین المللی یک زمین مثلث شکل به وسعت 1600کیلومتر مربع تصرف شود. این منطقه از شمال به کوشک و طلاییه و پاسگاه های مرزی در جنوب هویزه و حاشیه ی جنوبی هورالهویزه و از غرب به رودخانه ی اروند در نقطه ی تلاقی دجله و فرات بنام القلمه تا شلمچه در غرب خرمشهر و از شرق به خط مرزی شمالی جنوبی و از کوشک تا شلمچه را شامل می شد.

۰ نظر ۱۸ آذر ۹۵ ، ۱۸:۴۱

عملیات والفجر پنج

تهدید شاهراه بغداد-بصره

عملیت والفجر پنچ ساعت 24روز 27بهمن ماه1362 با رمز "یا زهرا س" در منطنقه کوهستانی چنگوله حد فاصل شهرهای مهران دهلران به اجرا درآمد.

نیروهای عملی کننده ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دو مرحله با هدف آزادسازی بلندی های منطقه چنگوله وارد عمل شدند در همان ساعات نخست بلندی های پیزولی، ازادخان گشنه، تنگه چنگوله و دهها کیلومترمربع از خاک ایران ،زاد و جاده ی بدر طیب عراق به تسلط نیروهای ایرانی درآمد.

۰ نظر ۱۷ آذر ۹۵ ، ۱۶:۴۵

عملیات والفجر سه

نخستین آزادسازی مهران

شهر مهران پس از گذشت نزدیک به سه سال از آغاز جنگ تحمیلی همچنان در اشغال عراق بود تا اینکه والفجر سه در 7مرداد1362 به انجام رسید و این شهر بدست رزمندگان ارتش وسپاه آزاد شد.

حمله در ساعت 23 با رمز "یا الله" آغاز و نیروهای خودی از سه محور جاده ی دهلران-مهران، زالواب در شمال مهران و دشت مهران به سوی دشمن یورش بردند.

 در این حمله یک تیپ زرهی مستقر در منطقه و یک گردان پیاده از ارتش و سه لشکر دو تیپ یک تیپ پیاده و یک تیپ زرهی از سپاه بصورت ادغامی وارد عمل شدند. در محور جنوبی با توجه به پیشرفت های بعمل آمده از سوی نیروهای ایران  از آنجایی که فرصت کافی برای کشیدن خاکریز از یال بلندی های غلاویزان به سمت روستای پیروز آباد در دشت مهران و آز آنجا تا روستای فرح آباد بدست نیامد، اهداف مورد نظر در این محور بطور کامل تامین نشدند در محور شمال با توجه به اهمیت بلندی های زالواب و کله قندی علی رغم محاصره ی کامل کله قندی توسط نیروهای خودی عراقی تلاش فراوانی کردند تا از محاصره خارج و یا منطقه اشغالی را حفظ کنند.

۰ نظر ۱۷ آذر ۹۵ ، ۱۶:۴۴

عملیات کربلا ده

نخستین عملیات موفق گسترده در غرب پس از جابجایی میدان جنگ از جنوب به شمال

طی عملیاتی که در غرب کشور به اجرا درآمد، مناطق بسیاری بدست رزمندگان ازاد شد. حضور نسبتا گسترده  اکراد معارض عراقی در این مناطق سبب گردید تا در مرحله نخست گشایش جبهه تازه در غرب کشور، تلاش ها عمدتا معطوف به اتصال عقبه مناطق آزاد شده به ایران و باز شدن عقبه نیروهای معارض شود.

منطقه عمومی عملیات کربلای ده در محور بانه-سردشت از شمال به رودخانه مرزی گلاس، از جنوب رودخانه اوسیویل، از شرق به سورکوه و از غرب به ارتفاعات گردرش و سپس ارتفاعات عمومی آسوس منتهی می شد. این منطقه دارای عوارض حساس و ارتفاعات نسبتا بلند و صعب العبور است. تردد در این  مناطق بخاطر نبود راه بسیار دشوار می نمود اما به دلیل وجود درختان مرتفع در پایین ارتفاعات وضعیت برای اختفای نیروهای عمل کننده و حتی تحرک و جابجایی آنها در روز کاملا مناسب تشخیص داده شد.

۰ نظر ۱۷ آذر ۹۵ ، ۱۶:۴۳