یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات امام مهدی عج

جمعه, ۳۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰ ب.ظ

امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف

آغاز عملیات های غیر کلاسیک محدود

پس از آنکه فرماندهان ایرانی دریافتند که با جنگ های کلاسیک و شیوه های شناخته شده نمی توان کاری را از پیش برد. طرح عملیات های چریکی و غیر کلاسیک را به اجرا گذاشتند. نخستین گام در این راستا در 26اسفندماه 1359 و پس از دوماه از آخرین تهاجم ناموفق ایران به قوای عراق برداشته شد.

بر اساس طرحی بنام امام مهدی عج مقرر شد تا برادران سپاه با استعداد 200حمله ور و با سلاح های معمولی و آر.پی.جی از چهار محور به نیروهای عراقی در غرب سوسنگرد حمله کنند.

حمله در ساعت 7.30 صبح آغاز شد.

دشمن غافل گیر شده و عملیات با سرعت غیر قابل تصوری پیش می رود. با انهدام یک گردان تانک و یک گردان مکانیزه دشمن، نیروهای خودی به پیروزی رسیدند، اما به علت عدم تجهیز کافی نیروها در اینگونه عملیات ها و فقدان نیروی جایگزین برای تثبیت مواضع آزاد شده پس از گذشت یکی دو روز، عراقی ها به مواضع پیشین خود بازگشتند.

با این وجود پس از گذشت شش ماه از جنگ و هجوم همه جانبه ارتش عراق به خاک ایران نخستین پیروزی روحیه بخش برای رزمندگان ایرانی بدست آمد.

در جریان این عملیات محدود تعداد 168تن کشته و زخمی و اسیر شدند. همچنین 13تن از نیروهای عمل کننده ی سپاه پاسداران به شهادت رسیدند و اینچنین سرآغاز عملیات های محدود غیرکلاسیک جنگ با موفقیت به اتمام رسید.

اسحاق عزیزی که فرمانده گردان بود و بعدها به شهادت رسید توانست در حالی که عراقی ها در مجاورت دیوارهای شهر سوسنگرد حضور داشتند با کندن چندین کانال رزمندگان را از زیر خانه های شهر عبور داده و به نقاط مشخصی در کنار اردوی دشمن برساند در عملیات تپه های الله اکبر که دو ماه پس از عملیات امام مهدی عج انجام شد، همین طرح با پیروزی اجرا گردید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۳۰
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">