یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات تحریرالقدس

سه شنبه, ۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۲۴ ق.ظ

عملیات تحریرالقدس

پاسخی قاطع به حمله موشکی عراق به شهر دزفول و گمراه کردن دشمن از طرح عملیات خیبر

نیروهای لشکر انصارالحسین ع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدایت قرارگاه سپاه هفتم قدس در ساعت 21 اول بهمن ماه 1362 و با رمز "لبیک یا خمینی" از جنوب غربی شهر مرزی مریوان بسوی مناطق کوهستانی دربندی خان عراق حمله ای را انجام  دادند که "عملیات تحریرالقدس" نام گرفت.

این عملیات در منطقه ای به وسعت 150 کیلومتر مربع به اجرا در آمد و طی آن بلندی های شیخ سومر و شاخه شمیران و نزدیک به 110 کیلومتر مربع از خاک عراق به تصرف نیروهای ایرانی در آمد.

در ادامه با وجود پاتک های بی رویه ی دشمن، نیروهای لشکر انصار با پیشروی در عمق 20 کیلومتری خاک عراق بلندی های مهم بربت کان را تصرف و پاکسازی کردند. بگونه ای که به پنج کیلومتری سد دربندی خان عراق رسیده و همانجا استقرار یافتند.

عراقی ها نیز در روند عملیات تحریرالقدس صدها کشته و زخمی از خود برجای گذاشتند. این عملیات در وضعیتی آغاز شد، که بمبماران شهرهای ایران از سوی عراق شدت یافته و دشمن یک استراتژی وحشیانه تازه را در پیش گرفته بود.

از سویی دیگر بنا بود عملیات گسترده ای بنام خیبر در جبهه ی جنوبی صورت پذیرد، لذا علاوه بر پاسخی در خور به دشمن می بایست یک عملیات انحرافی و موفق در جبهه ی شمالی انجام می شد.

با انجام این عملیات این دو مهم از سوی فرماندهان جنگ حاصل شد. همچنین در جریان این عملیات این نتایج برای رزمندگان ایرانی بدست آمد: آزادسازی بلندی های مهم منطقه، تسلط بر راه ارتباطی سلیمانیه-بغداد و شهر و دریاچه ی دربندی خان، عراق آزادسازی بلندی های سوریز و پاسگاه مرزی سید کریم عراق، آزادسازی 12 روستای عراق

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۴
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">