یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات توکل

سه شنبه, ۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۰ ب.ظ

عملیات توکل

پایان عملیات گسترده تا زمان عزل بنی صدر از فرمانده ی کل قوا

دو ماه پیش از عملیات توکل در منطقه عمومی آبادان، عملیات دیگری در همین منطقه به شکست انجامیده بود فرماندهان ستاد اروند و ستاد مشترک ارتش بر آن شدند تا برای شکست محاصره چهار ماهه آبادان و باز پس گیری منطقه شرق رود کارون و پس راندن دشمن تا مرز بین المللی شلمچه و رود خین عملیات توکل را طرح ریزی کنند و با بهره گیری از یگان های پیاده و زرهی ارتش از سه محور جاده ماهشهر-آبادان، آبادان-خرمشهر و غرب کارون ان را به اجرا درآورد.

 سرانجام در بیستم دی ماه سال 1359 عملیات توکل توسط یگانهایی از ارتش شماری از نیروهای سپاه و ستاد جنگ های نامنظم آغاز شد. قوای زرهی از دو محور و نیروهای پیاده از محور سوم وارد عمل شدند در سه راهی آبادان و کوی ذوالفقاریه که نیروهای پیاده تک کرده بودند خط نیروهای عراقی در هم شکست و شماری از آنها اسیر شدند. اما به سبب عدم پیشروی در دو محور دیگر این نیروها نتوانستند موقعیت خود را تثبیت کنند و به ناچار دست به عقب نشینی زدند. به این ترتیب عملیات توکل که در مرحله نخست موفقیت چندانی در پی نداشت در مراحل بعدی نیز با توقف حمله روبرو گردید و ناکامی مرحله نخست سبب شد تا انجام اینگونه عملیات‏های گسترده تا زمان عزل بنی صدر از مقام فرماندهی کل قوای مسلح منتفی شود.

این مطلب بصورت صوتی:

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">