یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات فتح یک

پنجشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۳۹ ب.ظ

عملیات فتح یک

انهدام مراکز نظامی اقتصادی دشمن در عمق یکصد و پنجاه کیلومتری خاک عراق کرکوک

از آن زمان که همکاری با معارضان کرد عراقی بویژه "اتحادیه میهنی کردستان عراق" به رهبری "جلال طالبانی" مد نظر فرماندهان عالی جنگ در ایران قرار گرفت و به دنبال آن قرارگاه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنام قرارگاه رمضان بدین منظور تقویت شد؛ سلسله عملیات های فتح برای نفوذ و ضربه در عمق جبهه و خاک دشمن طراحی شد.

نخستین قدم عملی در اینراه با اجرای عملیات فتح یک در منطقه کرکوک کردستان عراق برداشته شد. شهر کرکوک در عمق 150کیلومتری خاک عراق در محور شمالی جبهه دشمن واقع شده است و دسترسی به نقاط حساس آن کاری فوق العاده سخت و مستلزم تدابیر علمی و نظامی بود.

در این عملیات با توجه به خطرناک و حساس بودن طرح، بزرگترین بستر همیاری نیروهای ایرانی و معارضان عراق مهیا شد. تا آنکه دو یگان از نیروهای سپاه پاسداران به شمال و جنوب و کرکوک نفوذ کرده و با استفاده از تمهیدات اتحادیه میهنی کردستان عراق خسارات فراوانی را به تاسیسات اقتصادی و نظامی دشمن وارد ساختند.

زمان نهایی عملیات که همان ضربه اصلی بود با رمز "یا زینب س" در روز نوزدهم مهرماه 1365 آغاز شد.

طی دو روز تاسیسات پالایشگاه کرکوک واحد بهره برداری نفت شماره یک، نیروگاه حرارتی برق کرکوک، سه پایگاه موشکی زمین به هوا، تاسیسات تفکیک نفت و گاز همبور در جنوب کرکوک ،جبلوور و شمار منهدم و همزمان با آن مراکز استراق سمع و جاسوسی الکترونیکی و پارازیت دشمن در منطقه سقزلی از بین برده شد.

در جریان این عملیات برق آسا و با اجرای آتش بر روی قرارگاه های سپاه یکم و لشکر هشتم، این مراکز نظامی خسارات فراوانی دیدند و پیامد آن نیز پادگان دارامان ارتش عراق به کلی ویران شد.

از مهم ترین دست آورد های این عملیات نفوذی و انهدامی انهدام مقر سازمان امنیت عراق و عناصر ضد انقلاب سازمان منافقین خلق ایران را می توان نام برد. همچنین دو پایگاه دشمن بر بلندی های دولان، بهمراه تاسیسات نفتی باباگرگر در شمال غربی شهر کرکوک، ایستگاه راه آهن کوره در جنوب غربی کرکوک، مرکز ذخیره و پمپاژ نفت و یک فروند چرخ بال دشمن منهدم شده و صدها تن از نیروهای  رزمی و حفاظتی دشمن کشته و زخمی و ده ها تن نیز به اسارت نیروهای خودی درآمدند.

...شنیدن مطلب بصورت صوتی...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۵
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">