یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات قدس چهار

شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۰۰ ق.ظ

عملیات قدس چهار

آزادی دریاچه ام النهاج در محور جنوبی جنگ

توفان شدید دریاچه کم عمق ام النهاج عراق در شمال شرقی شهر بصره و همچنین اسارت نیروهای اطلاعاتی دشمن بدست رزمندگان مجاهدین عراقی از تیپ نه بدر در این منطقه انگیزه های طرح و اجرای عملیات قدس چهار شد.

توفان عوارض خشک و کوچک بر سطح دریاچه را کنار زد و دریاچه به شط العرب متصل شد این دریاچه از چند طرف به چندین آبراه و روستا ختم می شود و مساحتی در حدود 100کیلومتر مربع را داراست و آب آن از رودخانه های واقع در خاک ایران تأمین می شود.

عملیات قدس چهار با چهار هدف انهدام نیروی پدافندی دشمن، آزادسازی 150کیاومتر مربع از دریاچه و تسلط بر بخش دیگری از هورالهویزه، گرفتن جای پا برای گسترش عملیات و دراختیار گرفتن جناح از دشمن و نزدیکی به بخشی از خشکی های شرق دجله در منطقه ای به گستردگی 160 کیلومتر مربع اجرا گذاشته شد.

این عملیات را نیروی زمینی سپاه پاسداران و مجاهدان و ارتشیان پناهنده ی عراقی که در قالب تیپ نه بدر گرد هم آمده بودند صورت دادند.

حمله ساعت 24روز اول مرداد ماه1364 با رمز "یا محمد رسو الله الله اکبر" در حالی آغاز شد، که هواپیماهای پی سی 7 عراق روزی یکی دوبار سطح منطقه و دریاچه ام النهاج را بمباران ایذایی میکردند؛ ولی دشمن در زمان عملیات کاملاً غافل گیر گردید، بگونه ای که بیسیم چی فرمانده عراقی تسلیم نیروهای ایران شد.

 دشمن نیز پس از سقوط بخشی از مواضع خود اقدام به اجرای آتش توپخانه نمود و تردد نیروهای ایرانی را در منطقه با مشکل روبرو ساخت. اما یک عامل ویژه سبب قطع این گلوله باران شد به این صورت شماری از اسرای دشمن به تقاضای همکاری پاسخ مثبت داده و به پای بیسیم آمدند و از پس شنود با فرماندهی دشمن در عقبه تماس گرفتند و تقاضای نیرو کردند اما با تقاضای آنان به علت عدم تسلط عراق بر منطقه عملیات مخالفت شد ولی در برابر تقاضای قطع آتش، به این بهانه که بر سر نیروهای دشمن ریخته می شود موافقت شده و لحظاتی بعد آتش سنگین دشمن قطع گردید و به دنبال آن تردد نیروهای خودی از سر گرفته شد. این عامل کمک شایانی به موفقیت عملیات برای ایران در پی داشت.

طی چهار روز عملیات یک فروند چرخ بال، 10فروند قایق، چندین قبضه خمپاره انداز و چندین پایگاه شناور منهدم و گردان دو از تیپ 117 دشمن متلاشی گردید. شمار تلفات دشمن در این عملیات 336تن کشته و زخمی و اسیر گزارش شده است. علاوه بر آن 5فروند قایق، شماری دستگاه های مخابراتی و تعداد سلاح سبک و مقداری مهمات به غنیمت رزمندگان درآمد. بزرگترین دست آورد عملیات قدس چهار، آزادسازی 160کیلومتر مربع از منطقه ی هورالهویزه عراق، دریاچه ام النهاج بزرگترین دریاچه منطقه ی هور و 20پاسگاه آبی دشمن بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۹
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">