یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات مسلم بن عقیل

سه شنبه, ۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۲۶ ق.ظ

عملیات مسلم بن عقیل

تدبیری نو در گرفتن امتیاز از دشمن

هدف از انجام عملیات مسلم بن عقیل ع تصرف همه ی ارتفاعات مشرف به شهر مندلی عراق بود. این منطقه با توجه به توقف و ناکامی در  عملیات رمضان در شرق بصره و شیوه ای که برای حمله از مناطق کوهستانی اتخاذ شده بود انتخاب گردید تا نقاط قوت و ضعف نیروهای هر و طرف برای جنگ کوهستانی بدست آید.

هدف دوم تامین مرزهای جبهه ی میانی و آزادسازی بخشی از خاک ایران و پس زدن عراق از غرب شهر سومار بود.

این عملیات با همکاری سپاه و ارتش و با رمز "یا ابوالفضل العباس ع" در تاریخ 9مهرماه1361 به اجرا درآمد.

در مرحله نخست نیروهای ایرانی به خوبی پیش رفتند و در مراحل بعدی از سرعت پیشروی شان کاسته شد و علی رغم پاتک های سنگین دشمن سرانجام مواضع فتح شده تثبیت گردید.

 در این عملیات یک روزه بیش از صد کیلومتر مربع از خاک ایران آزاد و حدود سی کیلومتر مربع از خاک عراق تصرف شد نیروهای خودی ضمن تامین دشت سومار بر تنگه های مرزی مسلط شدند. شهر مندلی نیز در دید و تیررس آنان قرار گرفت و امکان پیشروی به عمق خاک عراق فراهم و آسان شد.

نیروهای عراقی در جریان عملیات و پاتک های خود تعداد 1275 تن کشته، زخمی و اسیر به جا گذاشتند. همچنین یک دستگاه رادار، یک دستگاه ردیاب صوتی توپ خانه، سه دستگاه لودر و بولدوزر دی8 و سه قبضه توپ یکصد م م آنان بدست نیروهای رزمنده ایران افتاد و 79 دستگاه تانک و نفربر، از جمله چند دستگاه تانک یشرفته ی تی 72 ، 20دستگاه خودرو، 3دستگاه لودر و 3قبضه کاتیوشای دشمن نیز به همراه 7فروند هواپیما منهدم و ساقط شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۰۴
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">