یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات نصر هشت

سه شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۰۹:۱۰ ق.ظ

عملیات نصر هشت

آزادی قلعه ی گرورش در عمق خاک دشمن جبهه شمالی جنگ

جنگ بر روی زمین با فروکش کردن بحران خلیج فارس و پایان درگیری های دریای ناوهای آمریکایی با ایران دوباره دارای اولویت و مورد توجه فرماندهان واقع شد. از سوی دیگر اجرای عملیات هایی چون کربلای ده و نصر چهار در جبهه شمالی و مشخصا محور شرق رودخانه ی قلعه چولان تا بلندی های سورکوه استان سلیمانیه کردستان عراق زمینه ها را برای گسترش و پیشبرد مواضع خودی به سمت غرب و در دل کوه های مرتفع منطقه و کوتاه کردن دست افراد ضد انقلاب و مخالف از خرابکاری در درون خاک ایران فراهم ساخت.

همچنین نزدیک ساختن خطوط نیروهای منظم خودی در داخل کشور و نیروهای نامنظم قرارگاه رمضان و کردهای معارض عراق با یکدیگر به انجام عملیات نصر هشت بستگی پیدا کرد.

برای نفوذ به قلب دشمن در این محور می بایست از رودخانه ی قلعه چولان عبور صورت می گرفت و عبور از این رودخانه مشروط به در دست گرفتن کوه گردرش بود. بنابراین نیروهای خودی با هدف فتح این قله و گسترش حضور نیروهای خودی در غرب شهر ماهوت عراق، در ساعت 1.16دقیقه بامداد رو ز29آبان ماه1366 با رمز "یا محمد بن عبدالله ص ادرکنی" از سه محور کوهستانی به مواضع نیروهای عراق حمله ور شدند.

رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیجیان همگی تحت امر قرارگاه نجف، پس از پنج تا هشت ساعت راهپیمایی در مسیرهای صعب العبور و مالرو زیر بلندی های مورد نظر استقرار یافته و همزمان با اعلام رمز عملیات بطور هماهنگ یورش خود را آغاز کردند.

یک ساعت پس از شروع حمله در همان تاریکی شب سه قله ی حیاتی و مهم منطقه را آزاد و مقر قرارگاه تاکتیکی تیپ39 و گردان یک این تیپ را در اختیار گرفتند. تنها مقر گردان دو این تیپ در ادامه یال شمالی کوه گردرش همچنان در دست دشمن باقی ماند که آن هم در شب دوم و در مرحله پایانی عملیات آزاد شد با پاتک های یک هفته ای دشمن نتوانست نیروهای ایرانی را به عقب براند و این نقطه های حساس دوباره در دست بگیرد. بنابراین با تثبیت خطوط خودی شرایط برای انجام عملیات بیت المقدس دو در بدترین وضعیت جوی زمستان و در زیر بارش برف و با وجود سرمای کشنده ی کردستان مهیا شد.

در این عملیات دو روزه علاوه بر گرفتن جای پا و سرپل در آن سوی رودخانه قله چولان و آزادسازی شهر ماهوت چهار روستا نیز آزاد و چندین دستگاه تانک ونفربر زرهی، ده ها دستگاه خودروی نظامی انواع ماشین های مهندسی و راه سازی چندین قبضه آتشبار توپخانه و شماری انبار مهمات منهدم و چهار تیپ پیاده، سه گردان توپخانه، دو گردان کماندویی و یک گروهان تانک ارتش عراق نیز متلاشی شد و بیش از 2200تن از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند و چند دستگاه تانک، یک دستگاه رادار رازیت و مقداری سلاح و مهمات به غنیمت رزمندگان اسلام درآمد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۵
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">