یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات والفجر ده

پنجشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۰۶:۴۷ ب.ظ

عملیات والفجر ده

فتح شهر حلبچه کردستان عراق

تمرکز و هوشیاری دشمن در منطقه عملیاتی بیت المقدس دو و مشکلات طبیعی از جمله طغیان رودخانه ها باعث شد، که طراحان جنگ ادامه کار در آن محور را رها کرده و به عملیاتی دیگر در منطقه حلبچه و سد دربندی خان بیاندیشند. در میان رزمندگان اسلام این گونه شایع شده بود که والفجر ده می تواند آخرین تلاش برای میل به پیروزی باشد و پس از انجام آن جنگ به پایان خواهد رسید.

 گرچه والفجر ده آخرین عملیات ایران نبود اما جزو آخرین و بزرگترین عملیات های نظامی بود که دستآورد های فراوانی بدنبال داشت. منطقه عمومی حلبچه غیر از غرب و شمال که دریاچه ی دربندی خان، در آن واقع شده در محاصره ی ارتفاعات صعب العبور و مرتفعی قرارگرفته، که هر کدام دارای نقشی حساس در اشراف به محورهای نظامی می باشد. سد دربندیخان از عمده ترین تاسیسات اقتصادی این منطقه است که علاوه بر کشاورزی و پرورش ماهی در تامین برق قسمت وسیعی از عراق نقش دارد.

تاسیسات نظامی منطقه عبارت بودند از پادگان حلبچه، پادگان لشکر27 ارتش عراق در کانی مانگا و چندین پایگاه دیگر. این منطقه حساس دارای چندین پل و جاده ی ارتباطی نیز هست، که شهرهای حلبچه خُرمال، سید صادق، طویله و نوسود را بهم وصل میکند. منطقه مزبور پیش از آن هم مورد توجه طراحان جنگ قرار گرفته بود اما هر بار مسائل مختلفی مانع از انجام عملیاتی موثر در این منطقه می شد و نهایتا در روزهای پایانی سال 1366 این امکان فراهم گردید.

عملیات والفجر ده در ساعت 22.23دقیقه 25اسفندماه1366 با رمز "یا رسول الله ص" آغاز شد. والفجر ده دارای مراحل مختلفی بود که در چند شبانه روز متوالی دنبال شد.

از جمله پیامدهای این عملیات آغاز مجدد جنگ شهرها بود؛ برای نخستین بار در آن روزها تهران بطور پی در گی مورد حملات موشکی عراق واقع شد. اهمیت عمده ی حمله ی موشکی عراق به تهران علاوه بر موقعیت زمانی این اقدام اهداف رژیم بعث دستیابی عراق به موشک های دوربرد بود. عراق با اطمینان از حمایت های جهانی روش دیگری را برای مقابله با ایران برگزید.

بمباران شیمیایی مردم عراق در حلبچه کشتاری دهشتناک بود که در نیمروز 26اسفندماه1366 صورت گرفت. در حالیکه انبوه مردم حلبچه خانه و کاشانه ی خود را به قصد ایران ترک میکردند، نیروی هوایی عراق به دستور حکومت این کشور مردم منطقه خصوصا روستای انب را هدف بمباران شیمیایی قرار داد؛ که بر اثر آن حدود 5000تن از کردهای عراق مسموم شده و جان خود را در اندک دقایقی از دست دادند.

در جریان عملیات والفجر ده شهر های حلبچه خُرمال، دجیله، بیاره و طویله و بیش از صد روستای منطقه و ارتفاعات سورن 2200، 2300، 1058، ریشَن و گزیل بدست رزمندگان اسلام آزاد شد. همچنین شهر نوسود که بیش از هفت سال در اشغال دشمن بود دوباره به خاک ایران ملحق شد.

در این عملیات ده فروند هواپیما، یک فروند چرخ بال، 450دستگاه تانک و نفربر، صدها دستگاه خودرو، ده ها قبضه انواع توپ و خمپاره انداز و تعدا زیادی تجهیزات و سلاح های سبک و نیمه سنگین دشمن منهدم شد. همچنین یک لشکر قریب به هفت تیپ و ده گردان مستقل از میان برداشته شد.

در این عملیات تعدا کشته زخمی ها و اسرای دشمن به 15400نفر رسید. غنایم این عملیات عبارت بودند از 250دستگاه تانک و نفربر، صدها دستگاه خودروی نظامی، 70قبضه توپ و کاتیوشا، ده ها دستگاه خودرو مهندسی، ده ها قبضه خمپاره انداز تعداد زیادی تجهیزات انفرادی و تعداد زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۸
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">