یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات والفجر دو

سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۹ ق.ظ

عملیات والفجر دو

خارج ساختن شهرهای کرد نشین از تیررس و آتش دشمن و نخستین عملیات منظم در جبهه شمالی جنگ

عملیات والفجر دو از سلسله عملیات های والفجر در 29تیرماه1362 در منطقه مرزی پیرانشهر و بلندی های حاج عمران در شمال غربی ایران توسط یگان های سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران به اجرا در آمد.

حمله در ساعت 24 با رمز "یا الله" آغاز شد. هدف نیروهای خودی انهدام نیروی دشمن تجزیه ی آنها و فتح چندین ارتفاع مهم منطقه به منظور خارج ساختن شهرهای مرزی از آتش سنگین توپخانه و دید دشمن بود و به این ترتیب پادگان حاج عمران آزاد و نیروها ی ایرانی بر شهر چومان مصطفی عراق مسلط شدند. همچنین در این عملیات تردد افراد ضد انقلاب و نفوذ آنها از سوی خاک عراق به ایران محدود تر و زمینه برای اجرای عملیات نفوذی به قلب دشمن فراهم شد بویژه آن که شهر اربیل و کرکوک عراق و تاسیسات نفیت شهر کرکوک که محل استقارار نیروهای خودی نزدیک بود.

در این عملیات 16گردان از سپاه پاسداران و 6گردان پیاده و یک گردان مکانیزه از ارتش شرکت داشتند و هوانیروز کار پشتیبانی را انجام میداد. طی این عملیات و در همان ساعات نخستین ضمن آزادسازی چندین روستای منطقه گمرک پیرانشهر بدست نیروهای ایران افتاد و تا پایان دو هفته نبرد و درگیری چندین تنگه مهم وارتفاعات معروف منطقه و مجموع 200کیلومتر مربع از خاک ایران و عراق آزاد شد که در آن 60پایگاه عراقی نیز وجودداشت. همچنین 5فروند هواپیمای روسی عراق، 10فروند چرخبال، 40دستگاه تانک و نفربر زرهی، 45دستگاه خودروی مهمات و خودروهای دیگر و چنیدن قبضه سلاح سنگین و نیمه سنگین از ارتش عراق منهدم و شماری از یگان های کماندویی مکانیزه و پیاده آنها متلاشی و بیش از 4200تن از نیروهای بعثی عراقی کشته زخمی یا اسیر شدند. شمار اسیران دشمن در این عملیات نیز 200تن گزارش شد. در میان غنایم بدست آمده از ماشین جنگی صدام 20 دستگاه تانک و نفربر، 12قبضه انواع توپ، 50دستگاه خودروی نظامی، چندین دستگاه خودروی مهندسی، صدها قبضه سلاح سبک و نیمه سنگین و تیربار و خمپاره انداز به چشم میخورد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۶
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">