یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات والفجر سه

چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۰۴:۴۴ ب.ظ

عملیات والفجر سه

نخستین آزادسازی مهران

شهر مهران پس از گذشت نزدیک به سه سال از آغاز جنگ تحمیلی همچنان در اشغال عراق بود تا اینکه والفجر سه در 7مرداد1362 به انجام رسید و این شهر بدست رزمندگان ارتش وسپاه آزاد شد.

حمله در ساعت 23 با رمز "یا الله" آغاز و نیروهای خودی از سه محور جاده ی دهلران-مهران، زالواب در شمال مهران و دشت مهران به سوی دشمن یورش بردند.

 در این حمله یک تیپ زرهی مستقر در منطقه و یک گردان پیاده از ارتش و سه لشکر دو تیپ یک تیپ پیاده و یک تیپ زرهی از سپاه بصورت ادغامی وارد عمل شدند. در محور جنوبی با توجه به پیشرفت های بعمل آمده از سوی نیروهای ایران  از آنجایی که فرصت کافی برای کشیدن خاکریز از یال بلندی های غلاویزان به سمت روستای پیروز آباد در دشت مهران و آز آنجا تا روستای فرح آباد بدست نیامد، اهداف مورد نظر در این محور بطور کامل تامین نشدند در محور شمال با توجه به اهمیت بلندی های زالواب و کله قندی علی رغم محاصره ی کامل کله قندی توسط نیروهای خودی عراقی تلاش فراوانی کردند تا از محاصره خارج و یا منطقه اشغالی را حفظ کنند.

 بدین منظور تا چند روز به وسیله ی چرخ بال و با اسلینگ به نیروها محاصره شده ی خود آذوقه و مهمات میرساندند و از جناح دیگر تلاش میکردند، که خط ایرانی ها را در دوراجی شکسته و به جناح چپ خود ملحق کنند و جدای از شکستن محاصره کله قندی با محاصره نم کلان بو موقعیت جناج شمالی نیروهای ایران را متزلزل کرده و پس از ان در محور میانی ایرانی ها را از دشت مهران پس برانند. لذا با گذشت 11شب از اغاز عملیات بارها بر این امیدواری اصرار ورزیدن و به مواضع تازه  فتح شده ی ایران پاتک زدند

نهایتا شهید حاج ابراهیم همت فرمانه لشکر 27محمد رسول الله  ص با یک گردان وارد عملی شد و همان شب این مشکل هم از سر راه رزمندگان اسلام برداشته شد و فرمانده عراقی این محور یعنی کله قندی سرهنگ جاسم یعقوب بود که به اسارت نیروهای ایرانی درامده و هنگام انتقال به عقبه به علت شدت جراحات وارده جان باخت

در این عملیات راه ایلام مهران دهلران بلندی های زالواب و نمکلان بود و دشت مهران  به گستره ی 45کیلومتر مربع آزاد و ارتباط جبهه های میاین و جنوب از طریق این دو جاده فراهم شد.

در گزارشی که از شمار خسارات و تلفات و غنایم د شمن گرفته شده بود چنین امده است سقوط یک فروند هواپیما،  سه فروند چرخ بال، انهدام ده انبار مهمات، سه دستگاه لودر و بولدوز، 16قبضه خمپاره انداز، 60قبضه تیربار، 33دستگاه خودرو، 70دستگاه تانک و نفربر و به غنیمت گرفتن 15دستگاه خودرو 5دستگاه لودر و بولدوزر، 16قبضه خمپاره انداز، 3دستگاه تانک، بیش از 1000قبضه تیربار 51قبضه خمپاره انداز 80 و 120 م م و شماری سلاح و تجهیزات انفرادی شمار کشته زخمی و اسرای دشمن در این عملیات بیش از 5500تن گزارش شده است.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۷
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">