یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات والفجر نه

پنجشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۰۶:۴۵ ب.ظ

عملیات والفجر نه

حمله به دشمن از محور شمال و همزمان با عملیات والفجر هشت، فاو، از محور جنوب

استراتژی تعقیب دشمن در جبهه شمالی با سلسله عملیاتی در این مناطق آغاز شد و نیروهای ایرانی توانستند به پیروزی های مهمی در منطقه چوارتا دست پیدا کنند. چند روز پس از پایان عملیات و تحویل خط به نیروهای پدافندی در حالیکه مناطق فتح شده هنوز بطور کامل تثبیت نشده بود، نیروهای عراقی در حملاتی توانستند کلیه ی  نقاط تصرف شده را باز پس گیرند. عراق که در این پاتک ها بدنبال کسب موفقیت جدید و تا حدودی بازسازی روحی نیروهای شکست خورده اش در فاو بود، با توان بیشتری در منطقه ظاهر شد.

نکته ی حائز اهمیت همزمانی عملیات والفجر نه با درگیری نیروها در منطقه فاو بود. سپاه در حالی به عملیات والفجر نه پرداخت که در فاو درگیر پاتک های سنگین عراق بود. یگان های تازه تاسیس شده ی سپاه این عملیات را انجام دادند و توانستند در تهاجم خود به پیروزی هایی دست یابند .

عملیات والفجر نه در ساعت 23.45دقیقه 5اسفندماه1364 با رمز "یا الله " در شرق چوارتای کردستان عراق آغاز گردید. وسعت این عملیات در حدود 200کیلومتر مربع بود مناطق آزادشده در والفجر نه شامل چند پاسگاه مرزی، بخشی از ارتفاعات کانا، شاهکوران، تنگه سورا، موبرا، ماماخولان و ارتفاعات 1470 و 1489 بود.

در جریان نبرد یکی فروند هواپیما، یک فروند چرخ بال، 20دستگاه تانک، 90دستگاه خودرو، 10قبضه توپ ضدهوایی و مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین دشمن از بین رفت. یگان های منهدم شده ی دشمن شامل سه گردان رزمی، یک تیپ کماندویی، یک گردان توپخانه و یک گردان تانک می شد. تعداد کشته و زخمی ها و اسرای دشمن به 2750نفر رسید.

مقداری سلاح سبک و نیمه سنگین و انواع مهمات نیز به غنیمت نیروهای خودی درآمد. به این ترتیب عملیات والفجر نه، نشان داد که در صورت گشودن دو جبهه همزمان بر علیه ارتش عراق توان دشمن تجزیه می شود و قادر نخواهد بود در دو جبهه مجزا بطور همزمان به مقابله برخیزد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۸
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">