یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات والفجر 4

يكشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۱۲ ق.ظ

عملیات والفجر 4

حماسه ی بزرگ جبهه ی شمالی جنگ

 

دشت وسیع و دره ی شنر میان شهر مرزی بانه و مریوان، با فرو رفتگی خاصی که از خاک عراق به داخل ایران دارد، منطقه ی مهمی در گذشته و تاریخ جنگ تحمیلی به شمار می رود. بلندی های سورَن سور کوه و کانیمانگا در دهانه ی این دشت قرار دارد.

شنیدن مطلب بصورت صوتی

عملیات والفجر 4 در سه مرحله با هدف وصل این بلندی ها به یکدیگر در خط خودی از روز 27مهرماه1362 به مدت 33 روز در منطقه ی جبهه ی شمالی سلیمانیه و پنجوین انجام شد. حمله ساعت 24 و با رمز یا الله در منطقه ای به وسعت صد ها کیلومتر مربع آغاز شد

نیرو ها از دو محور بانه و بلندی  های لَری، گرمک، گنگرک و در محور مریوان و بلندی های پنجوین به نام زله، مارو و خُلزه به پیشروی پرداختند.

در مرحله دوم پس از گذشت دو روز از مرحله ی نخست بلندی های سورن وکانیمانگا و چندین نقطه ی دیگر آزاد شد. اما بر اثر پاتک های دشمن بر روی قله ی کانیمانگا برخی از مناطق دست به دست شد و نهایتاً در اشغال دشمن باقی ماند.

مرحله ی سوم عملیات روز 2 آبان ماه1362 به اجرا درآمد. سپاه پاسداران تنها با 25 گردان وارد عمل شد و در مجموع 1000 کیلومتر مربع شامل 300 کیلومتر مربع از اراضی ایران و 700 کیلومتر مربع از اراضی عراق آزاد شد و معابر نفوذ گروهک های ضد انقلاب به داخل ایران در دره ی شنر مسدود گردید. این عملیات را  8لشکر و دو تیپ از سپاه پاسداران و یک لشکر پیاده از ارتش به انجام رساندند.

فرایند این عملیات، تصرف پیشرفتگی دشت شنر شهر و پادگان پنجوین و گرمک عراق و تسلط بر 13 شهر و روستای عراق همراه با 19 هزار تن کشته و زخمی و اسیر و نابودی ده ها گردان کوماندویی و مخصوص و گروهان دشمن بود.

دستاورد دیگر این عملیات خارج ساختن شهر مریوان از زیر دید و تیغ دشمن و فراهم سازی مقدمات عملیات آتی در استان سلیمانیه ی عراق بود.

 هم چنین با انجام این عملیات 200 تن از رزمندگان اسلام از اسارت افراد ضد انقلاب بیرون آمدند.

 ارتش عراق در طول این عملیات ده فروند هواپیما، یک فروند چرخ بال، بیش از 90 دستگاه تانک و نفر بر زرهی، 200 دستگاه خودرو، 12 قبضه توپ 150 میلی متری و انبوهی از سلاح و مهمات خود را از دست داد و 5 دستگاه تانک و نفر بر، 6 دستگاه لودر و بولدوزر، 200 دستگاه خودرو ی سبک و سنگین، 20 دستگاه جیپ 106، بیست قبضه سلاح ضد هوایی سام هفت، مقداری وسایل مخابراتی، مهمات و سلاح سبک و سنگین از دسمن به غنیمت نیروهای ایرانی در آمد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۷
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">