یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات کربلای 4

يكشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۵، ۰۴:۳۹ ب.ظ

عملیات کربلای 4

شکست طلسم خط استحکام دشمن

 

سال 1365، سال ششم جنگ بنام سال سرنوشت شناخته می شود. فرماندهان سپاه پاسداران توانسته بودند برای نخستین بار 300 گردان رزمی را، برای اجرای یک طرح بزرگ تدارک دیده و گردهم آورند.

در این گردهمایی چهار قرارگاه نوح، نجف، کربلا و قدس در جنوبی ترین نقاط تحت نبرد با عراق تجمع کرده بودند؛ تا پس از ده ماه بسیج امکانات کشور با عملیات کربلای 4 که در طول دوران پیش از آن بی سابقه بود، شهر بصره را از طرف جنوب تهدید کرده و عملا به سقوط بکشاند.

شنیدن مطلب بصورت صوتی

 در نقشه فرماندهان ایرانی اینکار البته قرار بود با تصرف جزایر ام الرصاص و ابو خصیب عراق و محاصره نیروهایی که در شبهه جزیره فاو پراکنده شده بودند انجام پذیرد.

 سرانجام در سحرگاه سوم دی ماه 1365 نیروهای عمل کننده در قالب یگان های متعدد زرهی، پیاده و غواص از رودخانه ی اروند گذشته و به مواضع قوای عراقی حمله بردند. اما دشمن با بهره گیری از اطلاعات ماهواره ای آمریکا و آگاهی از حساسیتی که خود و ایرانی ها بر روی شاهراه بصره در این منطقه داشتند، از انجام چنین عملیاتی بو برده و شروع به تک های ضد غواص و شناور و بمباران عقبه یگان های ایرانی نمود.

بنابراین عملا کار حمله با مشکل روبرو شد. با این حال نیروهای رزمنده ایران در همان شب نخست عملیات که با رمز «یا محمد ص» به قلب دشمن زده بودند در جزیره ام الرصاص، نفوذ کرده اما عراقی ها با همان اطلاعاتی که آمریکایی ها در تلافی رسوایی جریان ایران گیت در اختیارشان قرار داده بود کاملا در وضعیت کمین  و آماده باش به سر می بردند.

 به همین دلیل برنامه ی موج دوم و سوم نیروهای غواص و قایق سواران ایران با شلیک حجم سنگینی از تیر و گلوله بر معابر تنگه ی ام الرصاص و مغارین بهم زدند و مانع پیشروی و حتی استقرار آنها بر خطوط تازه تصرف شده گردیدند.

این حالت تدافعی عراق در نه رده از موانع طبیعی و مصنوعی چیده شده بود؛ تا آنجا که کار بر زرمندگان خودی سخت و نا ممکن گشت .

تنها چاره در پیش روی فرماندهان جنگ جلوگیری از تلفات بیشتر بر عدم اصرار از ادامه ی عملیات پس از دو وز مبارزه ی طاقت فرسا بود.

تا در فرصتی بهتر (یعنی کربلای 5) ضربه ی کاری و مستقیم تری بر ماشین جنگی صدام وارد آورند. عملیات کربلای 4 که در خطرناک ترین و حساس ترین خط نبرد ایران و عراق صورت گرفت در همان زمان کوتاه خود خسارت سنگینی را بر دشمن وارد کرد.

سقوط سه فروند از هواپیماهای روسی دشمن، انهدام ده ها دستگاه تانک و 100 دستگاه خودروی سبک و سنگین به همراه انبوهی از ادوات و تجهیزات نظامی و نابودی شش تیپ و یک گروهان تانک و شمار 7060 تن کشته و زخمی و اسیر  از افسران سربازان تلفات و خسارات بود که پس از عملیات کربلای 4 که به فاصله ی دو هفته پیش از کربلای پنج انجام شد روی دست فرماندهان ارتش عراق باقی ماند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۷
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">