یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات کربلا ده

چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۰۴:۴۳ ب.ظ

عملیات کربلا ده

نخستین عملیات موفق گسترده در غرب پس از جابجایی میدان جنگ از جنوب به شمال

طی عملیاتی که در غرب کشور به اجرا درآمد، مناطق بسیاری بدست رزمندگان ازاد شد. حضور نسبتا گسترده  اکراد معارض عراقی در این مناطق سبب گردید تا در مرحله نخست گشایش جبهه تازه در غرب کشور، تلاش ها عمدتا معطوف به اتصال عقبه مناطق آزاد شده به ایران و باز شدن عقبه نیروهای معارض شود.

منطقه عمومی عملیات کربلای ده در محور بانه-سردشت از شمال به رودخانه مرزی گلاس، از جنوب رودخانه اوسیویل، از شرق به سورکوه و از غرب به ارتفاعات گردرش و سپس ارتفاعات عمومی آسوس منتهی می شد. این منطقه دارای عوارض حساس و ارتفاعات نسبتا بلند و صعب العبور است. تردد در این  مناطق بخاطر نبود راه بسیار دشوار می نمود اما به دلیل وجود درختان مرتفع در پایین ارتفاعات وضعیت برای اختفای نیروهای عمل کننده و حتی تحرک و جابجایی آنها در روز کاملا مناسب تشخیص داده شد.

 استعداد نیرو و گسترش دشمن در این منطقه تا قبل از عملیات والفجر نه، که در پاییز سال 1364 توسط نیروی زمینی سپاه صورت گرفته بود قابل توجه نبود؛ اما پس از آن و بویژه پس از دو عملیات فتح یک و دو دشمن مجددا حساس شد و تلاش های نسبتا وسیعی را به منظور تصرف مناطق تحت تسلط کردها و مسدود کردن معابر وصولی به عمق خاک عراق انجام داد؛ چنانکه تیپ های کماندویی سپاه هفتم و سوم و چند تیپ و گردان مستقل دیگر با نظارت شخص صدام طی صد روز بسیاری از ارتفاعات را به تصرف درآوردند.

تحرکات دشمن بعد از عملیات فتح یک بر پایه این تحلیل انجام میگرفت که در صورت عدم مقابله جدی، قوای نظامی ایران با تقویت نیرو به سمت ازمر و سپس سلیمانیه پیشروی خواهند کرد؛ اما به رغم همه ی تلاش های دشمن، سرانجام در تاریخ 25فروردین 1366 عملیات کربلای ده با رمز "یا صاحب الزمان ادرکنی" توسط نیروی زمینی سپاه در منطقه ای به وسعت 250کیلومتر مربع آغاز شد.

 این عملیات که نخستین عملیات گسترده در غرب کشور پس از انتقال میدان اصلی جنگ از جنوب به شمال بود هماهنگ با تک نیروهای منظم در جبهه ماهوت و عملیات نامنظم قرارگاه رمضان و اتحادیه میهنی کردستان عراق در شمال سلیمانیه انجام گرفت.

طی این حمله آزادسازی 50 روستای منطقه، ارتفاعات سرلگو، بردهوش، قشن، اسبیدار، کلان و چند ارتفاع دیگر میسر گردید. همچنین 20 کیلومتر از جاده ی ماهوت-سلیمانیه تحت کنترل رزمندگان ایرانی درآمد. تجهیزات منهدم شده ی دشمن شامل یک فروند چرخ بال، ده ها دستگاه تانک و نفربر چندین قبضه خمپاره انداز، مقداری سلاح سبک و نیمه سنگین میشد. همچنین 13 گردان و 3 تیپ مستقل دشمن از میان برداشته شد. تعداد کشه و زخمی ها و اسرای دشمن به 4235نفر رسید. در این عملیات 8دستگاه تانک و نفربر، چندین دستگاه خودرو و مقداری سلاح و مهمات به غنیمت رزمندگان اسلام در‌آمد.

یکی از شهیدان عملیات کربلای ده حسن شفیع زاده فرمانده توپخانه ی نیروی زمینی سپاه بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۷
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">