یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات نصر

سه شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۲۳ ق.ظ

عملیات نصر

هویزه - شهادت سید حسین علم الهدی

عملیات نامنظم و در نوع خود گسترده ی نصر با هدف آزادسازی جفیر، پادگان حمید و در نهایت خرمشهر طرح ریزی شد.

بنا بر آن بود تا با دستیابی به اهداف مورد نظر نیروهای دشمن تا حومه ی شهر بصره تعقیب شوند، این طرح فراگیر و بزرگ در روز 15دی ماه1359 با استعداد سه تیپ زرهی از لشکر6 و لشکر92 زرهی اهواز و دو گردان پیاده از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همچنین شماری از افراد ستاد جنگ های نامنظم به فرمانده ی شهید دکتر مصطفی چمران به اجرا درآمد.

 رزمندگان اسلام از دو محور جاده ی حمیدیه-سوسنگرد و میشداغ-صبحانیه وارد عمل شدند در آغاز کار با موفقیت چشمگیری پیش رفت و شمار فراوانی از سربازان و افسران عراق به اسارت نیروهای خودی درآمدند، اما به دلیل عدم برنامه برای حفظ و تثبیت دست آوردهای عملیات رزمندگان مجبور به عقب نشینی شدند طی این روند نزدیک به 140تن از پاسداران و دانشجویان پیرو خط امام به  فرماندهی شهید سید حسین علم الهدی فرمانده سپاه هویزه در حلقه محاصره دشمن قرار گرفته و پس از مقاومت دلیرانه به شهادت رسیدند.

این عملیات دومین تجربه ارتش جمهوری اسلامی ایران در حملات گسترده بود که بمدت سه روز به طول انجامید.

 در این حمله علی رغم شکست حلقه ی محاصره ی شهر سوسنگرد، هویزه در 27دی ماه1359 به اشغال نیروهای دشمن درآمد و با خاک یکسان شد.

پس از پایان عملیات نصر معروف به نبرد هویزه، تعداد 1800تن از نیروهای دشمن کشته، زخمی و اسیر شدند. همچنین 55دستگاه تانک، 3فروند چرخ بال و 50دستگاه خودروی دشمن منهدم گردید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۱۸
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">