یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات بیت المقدس دو

چهارشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۵، ۰۴:۵۱ ب.ظ

عملیات بیت المقدس دو

عملیات در اوج سرمای زمستان کردستان عراق محور شمالی جنگ

دسترسی به ارتفاع گردرش با عملیات نصر هشت میسر شد و امکان عبور از رودخانه ی قلعه چولان و ورود به غرب پیشروی به سمت شمال و جنوب منطقه را فراهم آورده بود. ضمن آنکه با عملیات نصر چهار و تصرف شهر ماهوت نیز امکان اجرای عملیات در جناح چپ منطقه شامل شرق رودخانه ی قلعه چولان پدید آمده بود.

این نتایج سبب گردید تا شرایط لازم برای اجرای عملیات بیت المقدس دو در شمال سلیمانیه فراهم شود.

 عملیات بیت المقدس دو با رمز "یا زهرا س" در ساعت 1.15دقیقه 25دی ماه1366 برای آزادسازی ارتفاعات غرب شهر ماهوت عراق، در منطقه ای به وسعت 130کیلومتر مربع آغاز شد و در سخت ترین وضعیت جوی در میان برف و سرما توسط یگان های یپاه ادامه پیدا کرد.

یگان های خودی علاوه بر مشکلاتی برای استقرار داشتند، به هنگام پیشروی و رسیدن به مواضع دشمن نیز با دشواری های بسیاری مواجه بودند؛ چنان که رزمندگان مسیرهای طولانی را به مدت شش تا هشت ساعت در میان برف و کوهستان طی می کردند و تراکم برف در برخی محورهها سبب گردیده بود تا نیروها علاوه بر دشمن به نوعی با طبیعت و سرمای کشنده ی منطقه نیز مبارزه کنند.

عملیات بیت المقدس دو در دو مرحله طرح ریزی شده بود. در مرحله اول، قرار بود ارتفاعات یولان، دست حرم دان، یال های کوجاو و اولاق لو تصرف شده وسپس در مرحله ی دوم پیشروی به سوی کووه های مرکبه و قیووان ادامه پیدا کند.

 این عملیات گرچه در مرحله دوم متوقف گردید، امام نتایج خوبی را برای رزمندگان اسلام به همراه داشت. در بیت المقدس دو بیش از 40ارتفاع از جمله اورال، کلاله، حرم دان، بین دوراه، شیخ محمد و یولان و چند روستای منطقه آزاد شد و ده ها دستگاه تانک ونفربر ده ها قبضه خمپاره انداز و ضد هوایی ده ها دستگاه خودروی نظامی و مهندسی و دو رادار رازیت منهدم شد.

عراق در این عملیات پنج تیپ و گردانم خود را از دست داد وتعداد کشته و زخمی ها و اسرای دشمن بالغ بر 5400نفر بود. غنایم این عملیات عبارت بودند از 15دستگاه تانک و نفربر زرهی، 70قبضه خمپاره انداز، 17قبضه توپ ضدهوایی، 75دستگاه خودرو تعداد زیادی انواع دستگاه های مخابراتی مقدار زیادی انواع سلاح سبک و مهمات.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۰۳
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">