یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات عاشورای چهار

شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۳۳ ب.ظ

حماسه ی مجاهدین عراقی در هورالهویزه

کار مجاهدین عراقی در جریان عملیات قدس پنج به آزادسازی بخشی از دریاچه ام النهاج عراق در منطقه هورالهویزه منهتی شد و سپس عملیات عاشورای چهار در وسعتی به میزان یکصد و ده کیلومتر مربع برای آزادسازی کامل این دریاچه با همان ترکیب نیروهای عمل کننده در عملیات پیشین به اجرا درآمد.

 نیروهای تیپ نه بدر ساعت دو بامداد سی ام فروردین ماه 1365 این حمله را آغاز کردند.

 پناهنده شدن دو تن از نیروهای ارتش عراق و ارایه ی اطلاعات مناسب پیرامون این مطقه در روند عملیات عاشورای چهار، موثر واقع شد.

 زمان حمله یک روز پیش از میلاد حضرت امام موسی کاظم ع بود و به همین مناسبت رمز عملیات یا موسی کاظم ع تعیین شد.

نیروها در غرب دریاچه به لحاظ استفاده از اصل غافلگیری و پشتیبانی موثر توپخانه به راحتی به اهداف خود رسیدند و بدین وسیله پانزده کمین دشمن که از نیروهای فرسان الهور به معنای نیروهای اطلاعاتی هور بودند، سقوط کرده و پیشروی تا سقوط کامل دریاچه ادامه یافت.

دشمن پاتک خود را در صبح روز نخست عملیات آغاز کرد؛ اما با اتخاذ تدابیر خونسردی و صبر نیروهای مجاهد عراقی که در میان نی زار ها کمین کرده بودند، پس از نزدیک شدن دشمن به آنها حمله ور شده و پاتک آنها را خنثی کردند. پاتک دوم نیز در ساعت چهارده همان روز با پشتیبانی توپخانه و حمایت هواپیماهای پی-سی هفت  آغاز شد این پاتک نیز به همان صورت نخست پاسخ  داده شد و در نتیجه نیروهای بعثی با شماری کشته و زخمی و اسیر و با به جای گذاشتن هشت فروند قایق خود عقب نشستند؛ اما در این تعقیب و گریز یک فرمانده از مجاهدان عراقی بنام ابوالخیر به شهادت رسید.

در روز دوم عملیات دشمن برای بازپس گرفتن دریاچه ام النهاج سه بار متوالی اقدام به پاتک نمود، که در هر سه بار با رعایت اصل استتار و غافلگیری از سوی مجاهدین عراقی و مقاومت آنها روبرو شدند و با دادن تلفات و خسارات فراراوان از معرکه نبرد گریختند .

این عملیات که رسیدن به همه ی اهداف معین شده را در پی داشت، به آزادسازی یکصد و ده کیلومتر مربع از منطقه هورالهویزه عراق، 64 پایگاه، هفت آبراه در غرب دریاچه و تصرف سه پاسگاه و سه کمین دشمن و همچنین 27 فروند قایق و بلم، 99 قبضه سلاح نیمه سنگین، دو قبضه ضد هوایی تک لول کالیبر 14.5 م م و چهار قبضه خمپاره انداز 82 و 60 م م از دشمن به غنیمت گرفته شد.

 در طول این عملیات 25 پاسگاه، یک فروند هواپیمای پی سی هفت و صد فروند قایلق و بلم دشمن منهدم گردید. طی این عملیات تعداد 376 تن از نیرو های دشمن کشته و زخمی شده یا به اسارت در آمدند.

کوتاه از مستند "فرماندهان" - حجم: 8MB

شنیدن  مطلب بصورت صوت:

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">