یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات قادر

جمعه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۱۱ ب.ظ

عملیات قادر

 نخستین عملیات مستقل ارتش پس از عملیات بدر

 

عملیات بدر آخرین شیوه ای بود که سپاه پاسداران و ستاد مشترک ارتش به طور مشترک در آن عمل کردند، البته در تدبیر تازه ی فرماندهان جنگ، هر یک از این دو سازمان در مراحل مختلف به یاری یکدیگر می پرداختند؛ به گونه ای که سپاه از توپخانه و هوانیروز ارتش کمک می گرفت و ارتش نیز از یگان های مانوری سپاه بهره می جست.

عملیات قادر در 24 تیر 1364 نخستین عملیات مستقل ارتش پس از عملیات بدر بود و سرهنگ علی صیاد شیرازی فرماندهی آن را بر عهده داشت. در این عملیات یگان هایی از سپاه و ارتش حضور داشتند.

 این عملیات دو ماهه طی سه مرحله و با نام های  قادر یک ، دو و سه اجرا شد و هدف از انجام آن در غرب شهر سیدکان استان اربیل، عراق آزاد سازی بلندی های منطقه بود. رزمندگان ایرانی در ساعت دو بامداد با رمز "یا صاحب الزمان (عج)" خطوط پدافندی دشمن را شکافته و از غرب شهر اُشنویه ی ایران به سوی بلندی های کلاشین عراق پیشروی کردند. در هریک از مراحل این  عملیات هدف هایی تامین شد اما عواملی همچون پاتک های سنگین دشمن سبب شد تا سر انجام این عملیات در تاریخ 18 شهریور  1364 با عدم موفقیت کامل رو به رو شود و تنها به انهدام نیرو ها و ماشین جنگی دشمن اکتفا شود.

 سرهنگ «حسن آبشناسان» فرمانده ی تیپ 23 نوهد تکاور ارتش در روند این عملیات به شهادت رسید.

 نتیجه ی این عملیات پیوسته آزادسازی بلندی های «سرسپندار»، «کلاه زرده» و «بربرزیندوست» و انهدام سه گردان پیاده کماندویی از سپاه پنجم عراق و کشته و زخمی شدن و اسارت 1020 تن از نیروهای دشمن بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۲۲
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">