یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات قدس یک

سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۶:۰۷ ب.ظ

عملیات قدس یک

نزدیکی به اهداف عملیات بدر

ساعت 21وبیست وپنج دقیقه ی شامگاه 25ام خردادماه 1364 نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات قدس یک را با رمز "یا محمد رسول الله ص" در منطقه عملیاتی هورالهویزه در شرق رودخانه دجله ی عراق برای انهادام نیروهای دشمن و برهم زدن انسجام ماشین جنگی ارتش عراق در منطقه ای به وسعت 180کیلومتر مربع آغاز کردند.

 در این عملیات چهار روزه نیروهای عمل کننده ی ایران در ظرف چند دقیقه به دو پاسگاه مورد نظر یعنی ابوذکر و ابولیله دشمن دست یافته و مقاومت دشمن را دهم کوبیدند.

دشمن در صبح روز نخست با هواپیماهای pc7 و چرخ بال اقدام به بمباران شیمیایی و انفجاری نمود، اما با استقرار سریع توپ های ضد هوایی یک فروند از این نوع هواپیما با موشک سام-هفت ساقط شده و پاتک هوایی دشمن عملا ناکام ماند. این پاتک ها در روزها و ساعت های بعدی نیز از سوی دشمن تداوم می یافت که برای نیروهای عراقی سودی در بر نداشت.

 هدف نهایی در عملیات قدس یک که در اغاز سلسله عملیات های قدس صورت گرفت، رسیدن به اهداف و نقاط تامین نشده ی عملیات بدر از جمله نزدیک شدن به جاده ی مهم العماره-بصره بود.

پاسگاه های مختار و ابوذکر ابولیله و العیدان عراق آزاد و منطقه ی الحسان و الضجیه واقع در نزدیکی جاده ی مذکور به تصرف نیروهای خودی درآمد.

طی این عملیات تیپ 2 از لشکر 25 پیاده به طور صد در صد متلاشی شد و یک فروند هواپیما، یک فروند چرخ بال، یک 15قایق و دوازده پاسگاه سیار منهدم و تعداد 890تن از نیروهای عراقی کشته و زخمی شده یا به اسارت نیروهای خودی درآمدند.

غنایم بدست آمده نیز شامل چهار قبضه توپ ضدهوایی، نه قبضه خمپاره انداز، 29 فروند قایق جنگی و بلم ده دستگاه بی سیم ده قطعه پل 250قبضه سلاح سبک و مقدار فراوانی مهمات و فشنگ بود.

...برای شنیدن مطلب بصورت صوتی کلیک کنید...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۳
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">