یا ابا المظلوم



لُژ نشـــین
دفاع مقـدس
اینفوگرافیک
...
    لوگواین وبلاگ رابه وب خوداضافه نماييد:

یا ابا المظلوم

عملیات والفجر مقدماتی

يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۰ ق.ظ

عملیات والفجر مقدماتی

رویارویی با تمام تجربیات دشمن

عملیات والفجر مقدماتی با هدف تصرف پل غضیره . سپس پیشروی بسوی شهر العماره عراق طرح ریزی شده بود. البته انجام عملیات محرم دسترسی به این مهم را آسان جلوه میداد. در این عملیات 48گردان از سپاه و 16گردان از ارتش، به مصاف 80گردان از عراق رفتند.

در ساعت 21.30دقیقه 18بهمن ماه1361 رمز عملیات از قرارگاه خاتم الانبیا ص به گوش رزمندگان مستقر در خطوط فکه رسید. "یا الله"؛ حمله از سه محور آغاز شد و نیروها در تاریکی مطلق شب به منظور شکستن خطوط دفاعی دشمن پیش رفتند.

نکته ی قابل ملاحضه موانع ایذایی، استحکامات، کانال های عمیق و متعدد و وجود میدان های مین فراوان و گوناگون دشمن در دشت های رملی و خشک بود، که عراق طی چند ماه کوشش آنها را فراهم آورده و چیده بود.

این عوامل سبب کندی حرکت یگان های خودی شده و در نتیجه با وجود شکسته شدن خط دشمن نیروها به یکدیگر ملحق نشده و همانجا در عمق موانع و خطوط دشمن موضع گرفتند.

این موضوع با روشنایی سپیده دم مشکل را دوچندان کرد. عراقی ها هر آنچه از عملیات رمضان و حمله های مشابه درس گرفته بودند، از جمله لایه های تو در تو و پیچیده ی دفاعی در عملیات والفجر مقدماتی فکه بکار بستند؛ از آنجا که انجام این حمله با روزهای دهه ی فجر 1361 مقارن شده بود پیشبینی میشد که در سرنوشت جنگ تاثیرگذار باشد، ولی این چنین نشد و پسوند مقدماتی بر عملیات والفجر گذاشته شد.

در آستانه این عملیات غلامجسین افشردی معروف به حسن باقری فرمانده نیروی زمینی سپاه و چندتن دیگر از جمله مجید بقایی به شهادت رسیدند.

با صرف تمام هزینه ها و پیش بینی هایی که برای این عملیات صورت گرفته بود، در پایان پاسگاه های ایرانی صویله صفریه رشیدیه و طاوسیه و پاسگاه های عراقی وهب ،کرامه و صفریه آزاد و پنج فروند هواپیما، هشتاد دستگاه تانک و نفربر زرهی، 120دستگاه خودرو شماری سلاح سبک و نیمه سنگین دشمن و چندین گردان و تیپ ارتش عراق منهدم و 4620 تن از نیروهای دشمن کشته زخمی و اسیر شدند.

این عملیات آزادسازی 300کیلومتر مربع از خاک ایران را در پی داشت.11:37:09

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۲۵
TwoTowers ..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">